torsdag 1 oktober 2009

Rena ungdomen!

Jag sitter nämndeman i länsrätten. Jag tycker egentligen att tanken med nämndemannasystemet är rätt bra, men det fallerar ganska mycket. Dels för att vi nämndeman får usel utbildning i vårt uppdrag, vilket är allvarligt, eftersom vi hanterar människors väl och ve och inte alltför sällan deras liv. Dels av en hel massa andra orsaker som jag inte har tid att gå in på här.

Men det finns en stor bidragande orsak till att jag har kvar detta uppdrag, som jag egentligen inte har tid med. Jag sänker nämligen medelåldern bland nämndemännen. Jag sänker den till och med rejält, trots att jag själv inte är direkt purung längre.

Med detta inte sagt att jag tycker att äldre nämndemän är sämre nämndemän, men jag tycker kåren borde spegla resten av befolkningen. Jag tror att vi som är yngre har andra infallsvinklar än de som kanske har passerat 65. Observera andra - inte bättre. Och dessa infallsvinklar bidrar förhoppningsvis till dynamiska diskussioner som innebär mer genomtänkta och förhoppningsvis korrekta domar.

Men det är lite märkligt att, som idag, få höra kommentaren "oj, vilka unga nämndemän" när jag och en "kollega" stod och pratade. Jag är ändå 37 och ryckte (ja, faktiskt) mitt första gråa hår för ett par veckor sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar