onsdag 7 oktober 2009

Islamister hör inte hemma i Centerpartiet

På nomineringslistan för Centerpartiet i Stockholms län finns bland många andra Mahmoud Aldebe. Han är en islamist med en uttalad önskan om att införa sharia-lagar för muslimer i Sverige. En sådan person hör inte hemma i Centerpartiet. Om detta skriver Elisabeth Thand Rinqvist idag på Expressens Sidan 4.

Elisabeth menar, och jag håller med, att en islamist som inte erkänner de grundläggande mänskliga fri- och rättigheterna inte hör hemma i Centerpartiet.

"Mahmoud Aldebe är radikal islamist och lierar sig med de mest fundamentalistiska grupper vi har i Sverige. Det råder inget tvivel om att radikala islamister vill ta makt med andra medel än de demokratiska - där allas fria och likvärdiga röst är grundläggande."


För mig är de mänskliga rättigheterna drivkraften i mitt politiska engagemang. Det är en självklarhet att alla människor, oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt ska omfattas av dem. Det är en självklarhet för mig som människa och som centerpartist. Därför hör inte Mahmoud Aldebe hemma i Centerpartiet.

5 kommentarer:

  1. Hej Stina!

    Jag undrar om du har träffat Mahmoud Aldebe?
    Jag träffade honom på kandidatutfrågningen i Sundbyberg igår. Jag föredrar att först ta
    debatten och samtalet med dem jag inte känner öga mot öga, innan jag går ut och drar ner brallorna av någon i media.

    I Bibeln står det:
    Döm inte. Gå in genom den trånga porten
    Döm inte, så blir ni inte dömda. Matt 7:1

    Frågan kvarstår:
    Har Elisabeth Thand och du träffat Mahmoud Aldebe?

    Anki Elken (C)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte träffat honom, eftersom han inte deltagit i något av de centermöten jag varit på de senaste tre åren. Det är svårt att prata med någon som inte är närvarande. Dock har jag haft förmånen att läsa många av honom författade texter, där hans åsikter är tämligen tydliga. Jag vet också att ni under kandidatutfrågningen aldrig tog debatten med honom, vilket jag också tycker är märkligt. Jag förutsätter att den debatten kommer upp vid nästa kandidatutfrågning.

    Jag vill be dig notera att vi är ett ganska stort antal partister som ifrågasätter hans metoder och hans engagemang i partiet. Det är alltså inte bara jag och Elisabeth. Jag ifrågasätter också varför man kandiderar i ett parti man inte är medlem i.

    Då jag inte anser att religion och politik hör ihop väljer jag att inte kommentera ditt bibelcitat.

    SvaraRadera
  3. @Anki: Jag kan kontra med ett annat bibelcitat, i anslutning till vad Stina skriver: Pröva allt, och behåll det som är gott. Så skrev Paulus till Tessalonikerna.

    Att pröva för att se om kandidaterna är goda nog att behålla, det är en politisk plikt. Man ska veta vad man röstar på, och eftersom det är förhållandevis enkelt att ta sig in i ett politiskt parti, så måste partiernas nomineringsprocedurer tydliggöra kandidaternas ståndpunkter.

    Mänskliga brister ska vi släta över när vi umgås med varandra. Men när det gäller människor som traktar efter höga ämbeten ska inget slätas över, utan allt ska upp i ljuset.

    SvaraRadera
  4. Anki Elken,

    jag håller inte alls med dig. Mahmoud Aldebe är en känd opinionsbildare som flera gånger orsakat stora rubriker och medvetet använt media som ett redskap att nå ut med extrema åsikter. Han måste på samma sätt som vi andra som valt att vara offentliga i våra åsikter, vara beredd att diskutera dessa åsikter i dagsljus och i offentligheten. Det är inget konstigt i det.

    Mer intressant är om du kan bemöta Elisabeth Thand Ringqvists uppgifter. Kan du det?

    Per Ankersjö

    SvaraRadera
  5. Anki,

    Jag har inte träffat Mahmoud Aldebe. Det är inte honom som person jag kritiserar. Det är de åsikter som han har gett uttryck för offentligt som jag kritiserar.

    Och dessa tycker jag ska diskuteas på samma sätt som vi offentligt debatterat andra åsikter inom partiet. Särskilt när jag, efter alla liberala måttstockar, tycker att det krockar med de jag pekar på i artikeln - individuella fri och rättigheter, tolerans, öppenhet och yttrandefrihet.

    SvaraRadera