onsdag 14 oktober 2009

En miljard svälter

Det är faktiskt inte klokt! En miljard av oss människor svälter. 1 000 000 000 personer är undernärda.

Vi - du och jag - måste göra vad vi kan för att förhindra svälten. Jag tänker inte ge dig några råd om hur du ska gå till väga, men jag hoppas att du tar egna initiativ.

Däremot vet jag att den bästa hjälp ett land, ett folk eller en människa kan få är hjälp till självhjälp. Det kan handla om mikrolån, expertstöd eller något annat som gör att människor och länder kan använda sin egen kraft. Bara genom hjälp till självhjälp utplånar vi svälten.

3 kommentarer:

  1. för 30 år sedan svälte två miljarder. För drygt hundra år sedan svälte i princip alla. Så det går åt rätt håll ;)

    SvaraRadera
  2. ..kunde inte låta bli att komma in.

    Jag tror att man måste börja inifrån. Dvs här hemma. Igår fick jag höra från Arbetsförmedlingens chef att 25 procent, TJUGUFEM jävla procent av alla som går ut nian inte har fullgott betyg!!

    DÄR har vi en del att göra om vi ska kunna hjälpa övriga världen.

    SvaraRadera
  3. Det är för jäkligt. Men det ena utesluter inte det andra. Skolan behöver bli bättre, men världen behöver också bli bättre. Vi behöver jobba på båda håll. Och det är klart, för att kunna ge hjälp till självhjälp måste man vara kompetent nog att göra det. :-)

    SvaraRadera