onsdag 28 oktober 2009

Mona - det var inte du som lyckades!

Felaktighet på felaktighet, följt av ren lögn och mycket trams. Jag skulle kunna skriva spaltkilometer med kommentarer Mona Sahlins tal idag. Men det tänker jag bespara er. Men två reaktioner tänker jag inte hålla inne.

Mona sa under talet "Nu när vi har drivit igenom äktenskap för alla" (osäker på det exakta citatet, dock). Men vänta lite nu? Vilka är "vi"? Sossarna hade tolv år på sig och lyckades inte alls. Centerpartiet har genom åren jobbat väldigt hårt för frågan och det var också en centermotion som till slut ledde till den könsneutrala äktenskapslagen. Så "vi" - det är Centerpartiet, Folkpartiet och Moderaterna det.

Nästa reaktion är Monas eviga tal om att sossarna aldrig någonstans, aldrig någonsin, aldrig ska samarbeta med Sverigedemokraterna. Goda ord, förvisso. Men tomma ord, som bekant.

Jag behöver inte nämna kollektivavtalen. Det har andra redan gjort.

8 kommentarer:

  1. Om jag inte har helt fel för mig så kan ordet "vi" användas i en vidare bemärkelse än att just "jag" har varit involverad. Jag uttrycker mig inte på något sätt felaktigt om jag säger att "vi" (i Sverige) nu har inför könsneutrala äktenskap bara för att inte just "jag" har varit aktivt med och genomdrivit det.

    SvaraRadera
  2. Det var ju ett imponerande svar på tal att bara radera min åsikt...

    SvaraRadera
  3. Upps - där dök den upp igen. Sorry - sidan verkar inte helt stabil...

    SvaraRadera
  4. Är det en speciellt samhällsrevolutionerande fråga? Hade du inget annat att haka upp dig på? Det finns de som inte ens bryr sig att engagera sig i den lag som drivits igenom av medeltalet av riksdagsledamöterna.
    Din andra invändning: lyssnade du på ring P1 idag, lyssnade du på de krav en av era partimedlemmar och presumtiv riksdagskandidat hade på sin kravlista? Sopa rent för din egen dörr, och bemöt i så fall Sverigedemokraterna....s

    SvaraRadera
  5. ja, vi vill nog egentligen införa sharialagar, vi vill nog egentligen att kvinnor ska klä sig i burka och niqab, och vi vill nog egentligen, att kvinnor och män ska undervisas separat, åtminstone vad gäller simundervisning. Vi vill nog okcså att det ska finnas en moskeé i varje svensk stad.

    SvaraRadera
  6. Mona Sahlin är bra, Socialdemokraterna är bra. Hoppas att de tillsammans med Miljöpartiet vinner valet! Socialdemokraterna har ett band av otroligt skickiga kvinnliga politiker på sin lista.

    SvaraRadera
  7. Anonym 1. I det här fallet fick Mona till det så att hon skröt med något slags eget lyckande.

    Anonym 4. Ja, det är en särdeles samhällsrevolutionerande fråga. Och nej, jag lyssnade inte på Ring P1 idag, men om du hade bemödat dig med att läsa vidare på min blogg hade du sett att jag vid ett flertal tillfällen har kommenterade brunskjortorna.

    Anonym 5. Trams.

    Anonym 6. Jag kan räkna upp ett band av otroligt skickliga kvinnliga politker inom Alliansen. De är dessutom kvinnor som förstår att du ska ha makten över ditt liv.

    SvaraRadera
  8. En subjektiv bedömning alltså - om du inte kan länka till en videoinspelning så att man som opartisk (!) kan tolka talet. För det är ju allmänt känt att man hör det man vill höra... ;-)

    Har du inget tyngre att komma med skulle nog dina "spaltkilometrar" te sig tämligen torftiga.

    Anonym 1.

    SvaraRadera