onsdag 14 oktober 2009

Bodström förvånar inte

Som jag skrev igår har Thomas Bodström blivit invald i kyrkofullmäktige. Nu visar det sig att han aldrig hade för avsikt att bli invald och att han nog egentligen inte ville ställa upp. Han hade blivit garanterad att inte komma in.

Dock vet vi ju av erfarenhet, inte minst genom Alf Svenssons resultat i Europavalet, där han som stod på nionde plats kryssade sig förbi Ella Bohlin på första plats, att kända namn lättare får kryss, oavsett om de kampanjat i det aktuella valet eller ej.

Men nu undrar jag - varför ställa upp om man inte är beredd att jobba om man blir invald? Jag ska ärligt säga att jag var mycket tveksam till att ställa upp på Centerpartiets lista till kyrkofullmäktige, men tackade till slut ja, fullt beredd på att fullfölja mitt uppdrag om jag blev invald. Allt annat hade varit rejält hyckleri.

Tiden får utvisa om Bodström är en hycklare.

Johan Hedin har också skrivit om detta.

7 kommentarer:

  1. och om Bildt är det. En hycklare vill säga. Blidt blev också invald.

    SvaraRadera
  2. Då vore det beklagligt, självklart. Men som du noterar har Bildt inte kommenterat valet ännu. Och som du också säkert vet är Bildts arbetsnärvaro inte ifrågasatt. Men ja, kandiderar man och blir invald, så ska man ställa upp, om det inte finns alldeles speciella skäl.

    SvaraRadera
  3. Nej det har du rätt att Bildt inte kommenterat. Men sannolikheten att han sätter sig i i den församlingen lär inte vara så stor. Eller vad tror du?

    Men visst Bildt kanske trots allt ställer upp på det. Men om han inte gör det är han väl en lika stor hycklare som Bodström?

    SvaraRadera
  4. Att inte ställa upp är att hyckla, om man inte har särskilda, godtagbara skäl.

    Men som du vet har Bodström en del mer på sitt samvete. Det här bara adderar till eländet.

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med om Bodström, han la ju bland annat grunden till det som blev den lag som Alliansen röstade igenom idag, FRA.
    Så åt vilket håll jag än tittar ser det likadant ut.

    SvaraRadera
  6. Im sorry men Bodstöm är en jävla pajas. Faktiskt.

    SvaraRadera
  7. Vet du vad Mona? Jag håller liksom med dig... :-)

    SvaraRadera