söndag 18 oktober 2009

I like Herman!

Jag läste mina första Herman Lindqvist-böcker redan på gymnasietiden. Det var kåseriböcker och jag skrattade högt. Troligen var mina vänner rätt plågade av att jag envisades med att läsa högt ur böckerna för alla. Men de var ju så roliga.

Jag har inte läst alla hans historiska böcker, men tillräckligt många för att veta att hans inställning till den svenska historien är rätt avslappnad, samtidigt som han är otroligt kunnig. Jag kan varmt rekommendera vem som helst att lyssna på något föredrag med Herman. Han brukar till exempel vara på Kungliga Slottet på nationaldagen.

Nåväl. Idag är Herman intervjuad av Cecilia Hagen (ytterligare en sympatisk journalist/författare) i Expressen. Han pratar bland annat om sina möten med Kronprinsessan Victoria och sin inställning till monarkin.

- Sverige är bevisligen ett av världens mest jämställda och demokratiska länder, och ändå en monarki, alltså är inte det systemet odemokratiskt, säger han.


Och visst är det så. Även om vi har mycket att jobba med både när de gäller jämställdhet och demokrati, så är vi förhållandevis bra. Jag ser heller ingen anledning att byta statsskick.

Tack för all underhållning och alla kunskaper Herman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar