torsdag 3 december 2009

Låt Tigers familj vara

I samband med senaste dagarnas hysteri kring Tiger Woods korkade snedsteg och efterföljande lilla bilolycka har jag återigen fått anledning att fundera över kända människors integritet och rätt till privatliv.

Missförstå mig rätt. Tiger Woods har inte gjort något som direkt kan kallas lyckat i det här ärendet. Men både han och framför allt hans fru och barn har rätt till sina privatliv. Den rätten har de berövats de senaste dagarna, något som Woods själv beskriver i ett uttalande, där han också erkänner att han svikit sin familj.

En bekant till mig, som inte tillnärmelsevis är lika känd som Tiger, men som ändå har en viss kändisstatus i Sverige gifte sig för några år sedan. På plats var ett par tidningar. En av dem hade dagen efter en gigantiskt löpsedelstext som endast handlade om att en annan, mycket mer känd, person inte hade blivit bjuden till bröllopet. Jag kan fortfarande bli riktigt förbannad när jag tänker på hur glädjen över det enormt roliga bröllopet dagen efter dämpades för att en kvällstidning hade åsikter om vem som borde ha varit med. Och om det var trist för mig, som bara var gäst, så var det ingenting mot var det var för mina nygifta vänner, som fick sina första dagar som man och hustru förstörda av att media ringde non stop.

De extrasålda lösnumren rättfärdigar in den enorma kränkning det innebär för dem som blir jagade och som är helt oskyldiga. Så snälla, låt dem vara.

6 kommentarer:

  1. Rätt så! Jesper Parnevik har uttalat sig om vad han tycker om Tigers privatliv. Om jag hade varit Jesper så skulle jag sagt till journalisten, som bett honom om ett uttalande, att söka sina intervjuoffer någon annan stans. Oförlåtligt korkat och omdömeslöst av Jesper!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig. Att vara otrogen kanske inte är så smart eller korrekt. Men det är väl en sak mellan makarna, det har väl knappast vi andra något med att göra.

    SvaraRadera
  3. Ett hembiträde gifter sig med TW, kräver nu mer än de 20 milj. dollar som hon har krav på enl tidigare äktenskapavtal. Allt kan köpas!! Vad är hönan och vad är ägget i denna historia?

    SvaraRadera
  4. Jag däremot undrar VARFÖR man gifter sig med ett "hembiträde", skaffar barn med henne OM man inte har en tanke på att vara henne trogen. Ingen har ju tvingat den store golfspelaren till altaret. Ingen har tvingat honom att svära trohet inför Gud och församling tills döden (eller golfklubben ;-) skiljer dem åt. Nej, den store golfspelaren har av fri vilja velat att gifta sig med hembiträdet!

    Semesterparadist i Stockholms skärgård (16milj.kr) kan visserligen trösta Elin en smula, men säkerligen skulle hon ha föredragit att fortsätta äktenskapet utan att hela världen visste om att hennes make levde dubbelliv. Tydligen under hela deras äktenskap.. :-(

    SvaraRadera
  5. @De två senaste anonyma: Återigen - det är inte vår sak att spekulera i deras privatliv.

    SvaraRadera