tisdag 1 december 2009

Ett brott mot folkrätten

Det har ju diskuterats en del på min blogg de senaste dagarna. Intressant och mycket tragiskt att se att det finns ett sådant inneboende hat mot medmänniskor bland vissa läsare. Jag är samtidigt väldigt glad för det stöd jag har fått på facebook, via bloggen och irl. Tack för det!

Nåväl, jag noterar att minarets-förbudet i Schweiz strider mot folkrätten. Och det är när de mänskliga rättigheterna inskränks som vi är riktigt illa ute. Och en sak är säker - jag kommer alltid stå upp för alla människors lika rätt och värde.

31 kommentarer:

  1. Religionsfrihet är inte rätten att bygga anskränliga byggnader.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Byggnadens eventuella anskrämlighet är ju en subjektiv bedömning och inte något som har med folkrätt att göra. Däremot är förbudet diskriminerande, vilket strider både med EU- och FN-konventioner.

    SvaraRadera
  3. som novis vill jag fråga ?
    har andra religioner rätt att utöva sin tro
    i muslimska länder ?
    Hur är det i tex i Sudan Irak Suidarabien ?
    Får de bygga sina Tempel där ?

    SvaraRadera
  4. @Nästa anonym: Det varierar. Men oavsett var, så är avsaknad av religionsfrihet lika fel. Nu handlar dock denna fråga lika mycket om yttrandefrihet, tycker jag. Och just religions- och yttrandefriheterna är grundläggande mänskliga fri- och rättigheter som ska respekteras av alla länder, men som faktiskt inte blir respekterade.

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Folkrätten, ja det är bra att tala om den. Enligt denna har de olika folken även rätt att ha den identitet de vill, den kultur de vill, det samhälle de vill och den religion de vill. Eller vad tycker Du?

    SvaraRadera
  6. Folkrätten handlar om alla människor lika rätt och värde. Du kan läsa mer om FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna här: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renta_Nationernas_allm%C3%A4nna_f%C3%B6rklaring_om_de_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterna
    Till deklarationen kommer även ett antal konventioner, som mer specifikt förtydligar olika rättigheter. Du kan läsa mer om det här:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheter

    Därutöver finns ett antal andra konventioner och överenskommelser mellan länder, som styr människors rättigheter.

    SvaraRadera
  7. sjukt jobbigt det där med demokrati va? framför allt när majoriteten tycker fel, bökigt värre. fixa sharialagar vetja så löser sig det där på nolltid

    SvaraRadera
  8. Demokrati är komplicerat, men viktigt. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker majoritetsbeslut ska respekteras. Det jag har sagt är att jag tycker schweizarna ska skämmas. Och det står jag för.

    Att saker skulle lösa sig genom sharialagar får stå för dig. Själv tycker jag sharialagar är åt skogen, precis lika mycket som ett minaretsförbud är åt skogen.

    SvaraRadera
  9. Hej,
    Här kanske det handlar det kanske om religionsfrihet. Men det handlar även om IDENTITETSFRIHET och KULTURFRIHET, vilka är totalt bortglömda i denna debatt. Folkrätt...Ett folk har rätt att ha den identitet och den kultur den vill ha. Och i denna debatt glömmer man alldeles för mycket att de europeiska folkens identitetsfrihet och kulturfrihet är totalt nedstampade och föraktade idag, till förmaan för islam's s.k. religionsfrihet i Europa. En objektiv läsning av internationella media och böcker visar att man idag generellt föraktar de europeiska folkens identitet och kultur. Tag t ex Ayan Hirsi Ali's skrivelser och uttalanden... Jag tror att de europeiska folken känner sig - med rätt - mycket hotade i sin identitet, sin religion och sin kultur. ALLA skall respekteras i denna debatt, tycker jag. Vad tror Du?

    SvaraRadera
  10. Vad gäller yttrandefrihet, Stina, vill jag berätta vad som dagligen sker i vissa europeiska länders online media: Systematiskt censureras läsares kommentarer som kritiserar eller uttrycker idéer MOT islam, medans alla kommentarer som uttrycker sig FÖR islam blir publicerade online. Var är yttrandefriheten här? Är den lika för alla? Vad tycker Du? Det jag berättar är sant, Du kan själv kolla.

    SvaraRadera
  11. Det är just det folkrätten går ut på - att alla ska respekteras och tillerkännas sina mänskliga fri- och rättigheter.

    Men på vilket sätt är någon annans frihet ett hot mot dig? Är inte snarare inskränkningar ett hot mot dig i förlängningen? Jag vill här citera en dikt av pastor Martin Niemöller:

    I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
    Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
    Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
    Sedan hämtade de de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.

    SvaraRadera
  12. @Senaste anonym: Vänligen uppge källa.

    SvaraRadera
  13. Situation har faktiskt vänt, och det finns ännu folk som inte märker detta..

    SvaraRadera
  14. De största officiella nationella tidningarna i de europeiska länderna.

    SvaraRadera
  15. @Senaste anonym: Vänligen var mer specifik.

    SvaraRadera
  16. Men på vilket sätt är någon annans frihet ett hot mot dig? SVAR: ngn annans frihet är ej ett hot mot mig eller andra, saa länge denne "annan" ocksaa respekterar min frihet...Det är alltsaa en fraaga om jämvikt. Har Du läst Ayan Hirsi Ali's texter. Jag skulle vilja veta vad Du tycker om dem.

    SvaraRadera
  17. Jag har inte läst dessa texter, men med det svar du uppger, så förstår jag inte vad som är problemet med minareter. Jag antar att du har något slags kristen bakgrund och därmed har tillgång till kyrktorn, till exempel.

    SvaraRadera
  18. Med denna röstning ville inte Schweizarna inskränka muslimers religionsfrihet, absolut inte, de ville bara säga att de inte vill se minareter i det Schweiziska landskapet..Jag tror att de bara ville försvara sin identitet och kultur.
    Det som oroar mig är att man inte respekterar ett folks röstning. Detta har redan skett tidigare vad gäller EU: man har tvingat folk att rösta om tills des "önskade resultatet" äntligen kom; är detta demokrati?...Jag är faktiskt orolig.

    SvaraRadera
  19. Återigen: Jag har inte sagt något om att inte valresultatet ska respekteras. Jag har sagt att schweizarna ska skämmas.

    SvaraRadera
  20. Om jag kunde, skulle jag ge dig Ayan Hirsi Alis böcker i julklapp!! Om Du kan, saa läs dem. De är viktiga böcker som absolut skall läsas för att faa en helhetsbild. Jag maaste gaa. Ha det bra.

    SvaraRadera
  21. Ska Schweizarna skämmas, även om de BARA vill försvara sin kultur och sin identitet?

    SvaraRadera
  22. En sista bild som kanske illustrerar Schweizarnas känslor och röstning: Skulle Du uppskatta att ngn kom in i Ditt hem, möblerade om allt, tog bort Dina möbler & saker, och tog in sina istället, och sedan sade: "Här bor jag, nu, och jag tänker göra vad jag vill här även om jag därigenom inte respekterar Din rätt att bo här, och även om Du var här först.." Är detta vad Du anser vara "alla människors lika rätt och värde" ? För det är nog detta som Schweizarna som röstade mot minareter känner, tror jag..

    SvaraRadera
  23. Varför är anonym så rädd för att dela med sig av våra vardag till andra. Att i-världen våldtagit naturesurer i fattiga delar av världen vrkar inte bekomma denna person... men när dessa söker skydd i det västerländska samhället då är det hotfullt...

    Jag konstaterar att människor allt för ofta är rädda för möten med andra och så tror jag att det är i detta fall.

    leve religionsfrihet, leve mångfald och leve demokrati

    SvaraRadera
  24. Bli inte saa agressiv och offensiv. Du faar inte bli rädd, för jag vill ju bara diskutera. Kan Du inte bara enkelt svara paa mina fraagor, saa kunde vi diskutera vidare? ..Men det kanske beror paa att Du inte finner ngra bättre argument för tillfället? Det gör ingenting. Ha det bra. Och läs böckerna. Jag är säker paa att Du kommer att tycke om dem mkt. Snälla, läs dem...

    SvaraRadera
  25. Vad FN:s specialrapportör för religionsfrihet, Asma Jahangir,säger är fullständigt ointressant.
    Hon är muslim och har ingen talan när det gäller demokrati i Schweiz!

    SvaraRadera
  26. Man ska naturligtvis få bygga vad man vill.

    Men av någon konstiga anledning måste man ha bygglov i Sverige. Staten och politikerna styr vad som får byggas. Och inte tusan får man t.ex. bygga och driva en bordell i Sverige. Men svenska politiker verkar inte skämmas för det!

    SvaraRadera
  27. Det är svårt att svara var och en av er, eftersom ingen av er vill ge sig till känna med något annat än ordet "Anonym", men jag ska svara så gott jag kan.

    Mitt hem är min egendom. Området och landet jag bor i är något helt annat. Så nej, att komma in och möblera om i mitt hem hade inte varit ok, men att komma till mitt land och berika det med sina kunskaper och erfarenheter är en självklarhet, eftersom det inte är min personliga egendom. Det går alltså inte att jämföra.

    Att påstå att någon som är muslim inte skulle kunna få ha åsikter i ärendet är befängt. Men vänd på steken - visst är det bra om hon propagerar för religionsfrihet i traditionellt muslimska länder?

    Bordeller lyder under andra lagar, så nej, det är helt illegalt att starta bordell. Det har dock ingenting med islamofobi eller främlingsfientlighet att göra.

    SvaraRadera
  28. Är det folkrätt att få bygga vad man vill?
    Så jag får bygga en stor kuk utanför ditt hus och om du protesterar så bryter du mot folkrätten?

    Det roligaste är att dom som är mest restriktiva mot andra religioner är just muslimer!
    Skojigt va?

    Jag tycker att schweizarna får bestämma vad som får och inte får byggas i deras land precis som muslimerna gör i sina länder.

    SvaraRadera
  29. Tacka direktdemokratin!

    I Sverige har vi demokrati men ingen frihet. Här väljer partierna vem vi ska rösta på. I Schweiz har de både demokrati och frihet.

    Trots att medielandskapet ser likadant ut som i Sverige och som domineras av liberaler med stort infytande på opponionsbildningen, så visar direktdemokratin att makten tillhör folket - inte medierna - inte politikerna!

    Vi kan tycka vad vi vill om resultatet men vi måste respektera en form av demokrati som är överlägsen den svenska. Själv skulle jag ha röstat JA.

    SvaraRadera
  30. Bygglov är en sak, ett generellt förbud är en helt annan. Så ja, vissa saker har med estetiken i det specifika området att göra. Mina släktingar bor till exempel i en by som är helt K-märkt och där inga hus får ha någon annan färg är rött med vita knutar. Det innebär inte att minareten är förbjuden i grannbyn, som inte är K-märkt. Och det innebär inte att mänskliga rättigheter kränks.

    I Sverige väljer DU vem du vill rösta på. Det bestämmer inte partier, var du nu fick den idén ifrån. I Sverige har vi nämligen vår fria vilja och vårt egenansvar att luta oss emot. Det är en stor tillgång.

    SvaraRadera
  31. Något ljushuvud här skrev:

    "som novis vill jag fråga ?
    har andra religioner rätt att utöva sin tro
    i muslimska länder ?
    Hur är det i tex i Sudan Irak Suidarabien ?
    Får de bygga sina Tempel där ?


    Jaha..? Och du tycker följaktligen att Sudan och Saudiarabien är någon form av demokratiska förebilder som vi ska följa..?

    Idiot.

    SvaraRadera