onsdag 16 december 2009

Sjuk debatt

Sanningen om sjukförsäkringarna är något helt annorlunda än det som har speglats i media de senaste veckorna. I själva verket har Sverige under Alliansen gått från att vara Europas extremt mest sjukskrivna land till till att bara ligga i topp med några andra. Vi ska givetvis ännu lägre i statistiken!

Självklart ska människor som till exempel har tumörsjukdomar och liknande ha rätt till sjukförsäkring. Något annat har heller aldrig varit meningen, även om det tyvärr har blivit fel i några fall. Men att gå från det till att säga att Alliansen helt har misslyckats med sjukförsäkringarna är rent strunt. Alliansens utgångspunkt är att människor alltid ska ges en chans, inte helt sonika sparkas ut i utanförskap, utan få möjlighet till till exempel rehabilitering.

Annie, Anders och Anna Dahlgren på Expressen förklarar det här mycket bättre än jag.

4 kommentarer:

  1. Det gäller bara att övertyga media om detta.
    Media har makt över folks åsikter därför att alla vill ha färdiga tankar så dom slipper tänka själva.Tyvärr

    SvaraRadera
  2. Jo, debatten har varit lite ensidig. Men det beror ju mest på att ni har en så värdelös minister som ljuger (om att det inte fanns kritik i remissvaren) och skyller på försäkringskassan så fort hon hamnar i trångmål. Hade ni haft en varm människa med förmåga att visa empati hade ni haft mer möjlighet att vinna debatten. Men att pissa på cansersjuka har sällan gett övertag i opinionen och i sista stund ge dem undantag efter massivt tryck från media och folk gör inget stabilt eller medmänskligt intryck.

    Tycker det är fegt och sorgligt att skylla på media när man själva gjort så många självmål i debatten. Jag håller till stora delar med er i er politik på det här området. Men det har skötts oproffessionellt och klantigt. Det är människor det handlar om.

    SvaraRadera
  3. @Gurra G: Japp, det är människor det handlar om. Men om vi nu ska ägna oss åt pajkastning, sm du gör, så kan vi vända på steken och säga att (S) vill precis samma sak som Alliansen, men de mörkar som sjutton just nu.

    SvaraRadera
  4. Synd att du tycker jag ägnar mig åt pajkastning. Jag försökte bara förklara hur jag ser på hur alliansen skött debatten om sjukförsäkringen. Och jag tycker man gjort det på ett svindlande dåligt sätt och att det är fegt att skylla på medierna när man själva betett sig illa. Jag skiter fullständigt i hur S står i frågan. Jag är inte sosse och har aldrig varit. Röstade på kd förra valet och stöttade alliansen helhjärtat. Nu vet jag inte var jag står politiskt längre. Men det är egentligen inte på grund av sjukförsäkringsfrågan, även om den inte direkt gett mig ökat förtroende för erat sätt att regera landet. Nä, det är haveriet i integritetsfrågorna som gjort att jag förmodligen lämnar alliansen i nästa val.

    SvaraRadera