måndag 7 december 2009

Aspuddsbadet rivs

Just nu är det tydligen full cirkus hemma i Aspudden. Rivningen av badet har inletts och området är avspärrat av polis och omringat av både polis och demonstranter. Jag tycker det är trist att badhuset, med sitt kulturhistoriska värde rivs, det har jag skrivit om förr.

Vissa uppgifter gör gällande att överklagandetiden för rivningsbeslutet inte har gått ut. Om det stämmer (vilket jag jobbar på att kolla upp), så är det här agerandet bedrövligt. Oavsett vilken åsikt man än har om badet, så ska regler och lagar följas.

Jag har tidigare haft mina tveksamheter inför aktionsgruppens metoder. Dessa har jag fortfarande. Men jag tycker inte att det är rätt att riva badet, allra minst i det här läget.

2 kommentarer:

  1. Idrottsnämndens protokoll justerades 17 nov och anslogs att det fanns tillgängligt 19 nov. Överklaganstiden är tre veckor och tiden har alltså inte gått ut.

    En överklagan lämnades in idag, måndag av 36 grannar som bor i den brf som har balkonger som tangerar tomtgränsen.

    Badhusföreningens tidigare överklagan av rivningslovet har avslagits av länsstyrelsen och senast i fredags av länsrätten för att badhusföreningen inte anses vara sakägare. Detta kan betyda att det inte finns några sakägare alls. Abit Dundar har i sin Blogg uppgett att beslutet kan överklagas, men det mesta tyder på att det i princip är omöjligt. Kommunen är både fastighetsägare och lovprövare. Idag har även länsrättens avslag överklagats till kammarrätten med begäran om inhibition.

    Överklaganstiden har inte gått ut och det finns minst två aktiva överklaganden av rivningslovet i olika instanser. Dessutom finns ett kommunalbesvär (laglighetsprövning av beslutet att lägga ner badet) i länsrätten.

    Men det spelar nog inte någon roll att vi försökt överklaga de kör tydligen på ändå. Kommunens revision är väl inte något som kommunpolitikerna är rädda för heller? Antar också att upprörda badhusvänner kommer att Polis- och JO-anmäla efter detta.

    En ny ekonomisk förening har lämnat in en affärsplan till idrottsförvaltningen efter uppmaning av Madeleine Sjöstedt på senaste kommunfullmäktigemötet. De poängterade i sin affärsplan att de kunde tänka sig flera olika lösningar för att driva badhuset, samtliga förslag innebar en självfinansierad upprustning av huset. Tjänstemännen i idrottsnämnden ansåg dock att affärsplanen var undermålig, med hänvisning till interimstyrelsens medlemmars personliga ekonomi som de kollade upp(de hade inga 14 miljoner på banken).

    Med vänlig hälsning

    Fredrik, som skrev förut på din blogg i samma ämne.

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik!

    Tack för din långa kommentar. Jag vet inte om du hunnit se mitt senast inlägg "Så här ligger det till". Av någon anledning kan jag inte länka i kommentatorsfältet, men du hittar det säkert genom att klicka dig fram.

    /Stina

    SvaraRadera