Efter kvällens Uppdrag Granskning kan uppstå en hel del frågor. Per Ankersjö har bra svar på många.
Programmet ägnar sig åt att svärta ner regeringen i allmänhet och Andreas Carlgren i synnerhet. Men låt oss konstatera att det alltid finns två sidor av en sak. Och jag väljer den sidan som inte teknikfientlig. Jag väljer också att ta till mig en hel del fakta, såsom:
Fyra av tio bilar som säljs under 2009 är miljöbilar, det är en ökning jämfört med förra året. Ökningen fortsätter även efter att miljöbilspremien tagit slut.
Omställningen mot fossiloberoende fordon är redan i full gång, var fjärde bil som sålts hittills under 2009 kan drivas på förnybara drivmedel eller el.
När alliansen kom till makten hade Sverige Europas mest bensinslukande bilpark. Nu ligger Sverige i toppen när det gäller minskningen av utsläpp från nya bilar.
Regeringen stöttar omställningen mot en fossiloberoende fordonspark genom att man är befriad från fordonsskatt under 5 år vid köp av miljöbil.
Regeringen ökar differentieringen i fordonskatten så att bilar som släpper ut mycket koldioxid får högre skatt och fordon som släpper ut mindre får lägre fordonsskatt.
I övrigt erbjuder Magnus Andersson intressant läsning i form av beskrivningen av hur det gick till när debatten mellan honom och Jytte Guteland gick till.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar