onsdag 25 november 2009

Aspuddsbadet

Jag har inte skrivit om aktionen för att rädda Aspuddsbadet tidigare. Ganska mycket för att jag inte riktigt har sympatiserat med aktionsgruppens metoder, även om jag ser värdet i att bevara badet.

Men när jag vaknade av fyrverkerier i morse förändrades mycket. Jag fattade inte först var det var, utan insåg först när jag kom ut att det handlade om badet. Troligen var det aktionsgruppens signal till alla inblandade att komma till badet, eftersom det var fara å färde.

För där befann sig mängder av poliser, bil efter bil med byggmaterial och en massa andra människor. En polis meddelade mig att badet nu skulle kapslas in. Varför eller vad det skulle vara bra för är oklart.

Enligt media har nu polisen stormat badet och tre personer har tagits in till förhör. Området är avspärrat. Och helt ärligt - nu tror jag att staden har skjutit sig i foten. Om aspuddsborna inte var engagerade innan, så blir de det nu, för det här sättet att agera var att gå över gränsen.

Och återigen - jag gillar inte aktionsgruppens metoder, där de många gånger har gått till attack mot en enskild politiker och också agerat väldigt blockpolitiskt där Alliansen pekats ut som de onda. Men jag ser gärna att badet, som en kulturhistorisk byggnad, bevaras.

Och jag ser gärna att nya byggnader byggs på andra ställen i Aspudden. Vi har gått om plats för både bad och förskolor!

21 kommentarer:

  1. Du skriver att "[Ockupanterna] agerat väldigt blockpolitiskt där Alliansen pekats ut som de onda."

    Det beror ju på att ingen av Allianspolitikerna i stadshuset visat något som helst intresse av att bevara badet. Vad trodde du oppositionen skulle göra? När sossarna har makten rapar ni ju "sossarnas fel!" för allt från ryggont till budgetunderskott (som ni visserligen fixade fram förra gången ni styrde osv).

    Välkommen till verkligheten. Ni får den skit ni förtjänar helt enkelt.
    Men fint att DU iaf inte är en mupp. Kanske dags att bryta samarbetet med högern?

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig använt ordet ockupanterna - det var du som gjorde det.

    Och jag betackar mig skit när jag agerar för räddning. Det är just sånt som har hänt varje gång jag försökt vara i kontakt med er - det har kommit anklagelser, antingen direkta eller subtila.

    Badet har ett kulturhistoriskt värde och bör bevaras. Men ingen kommer lyckas med det genom att kasta skit och kalla folk muppar.

    SvaraRadera
  3. Sry. Jag tolkade: "Aktionsgruppens metoder" = ockupation. Eftersom det är de metoderna som legat på tapeten.

    Badet har, som du säger, kulturhistoriskt värde och är som bekant väldigt omtyckt i Aspudden och närliggande områden.

    Men hur tror du man skulle bevarat badet? Genom att kasta blommor på politikerna och kalla dom för änglar? På fullaste allvar?

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig Stina! För mig, som vanlig människa, ter det sig synnerligen märkligt att så många poliser skickas mot barn, föräldrar och äldre. Det reser ju frågetecken kring en hel del måste jag säga!
    Hurra för metoden med fyrverkeri. Det är verkligen att påkalla uppmärksamheten för alla oss kringboende. Att det sker klockan 06.00 på morgonen får vi skylla polisen för och inte aktionsgruppen.

    Med hopp om god fortsättning.

    SvaraRadera
  5. @Krastavac: Jag är iofs emot lagbrott - på alla sätt, men det är inte ockupationen som varit det jag har reagerat på mest. Det är just den omedelbara (dvs så fort aktionen satte igång för ett par år sedan) vänstervridna kampanjen, det är de verbala attackerna mot olika politiker och en politiker i synnerhet, det är bristen på respekt för att alla inte kan engagera sig i aktionsgruppen, men kanske engagerar sig på andra håll osv, osv. Och inte minst det senare tycker jag är så synd, då det hela ändå ju handlar om att nå samma mål, eller hur?

    @Susanna: Tack!

    SvaraRadera
  6. Håller med Stina fullständigt. För kulturhistoriska byggnader finns bidrag att söka, men det har man inte varit intresserad av, det vet jag och en annan person. Så aktionen för badet är mycket märklig tycker vi.

    Greta

    SvaraRadera
  7. Det finns tyvärr inte bidrag att få för Aspuddsbadet som kulturhistorisk byggnad. Jag har personligen lagt ner en hel del tid på detta spår. En ansökan om byggnadsminnesklassning skrevs i början av räddningskampanjen, men kom i princip tillbaka från länsstyrelsen med vändande post och hänvisade till att huset i stadsplanen inte har den högsta klassificeringen. Stödet som jag antar att du syftar på handhas av länsstyrelsen och har vad jag vet aldrig delats ut till någon grönklassad byggnad. jag känner till denna fråga ganska väl och känner flera som jobbar med kulturmiljövård och inom berörda myndigheter på både läns- och riksnivå.

    Jag har engagerat mig i badets bevarande och är i likhet med de flesta i gruppen inte speciellt politiskt intresserad egentligen. En av de stora frågorna har hela tiden i vårt arbete varit att hålla kampanjen politiskt neutral. Vi har bjudit in alla politiker och har in i det sista hoppats att de ska acceptera inbjudan och träffa oss på plats. Tyvärr har dessa inbjudningar endast accepterats av MP, V och S -politiker. vi har även fått stöd för vår sak av Centerns ungdomsförbund. Vi har bara fått till en dialog med oppositionspolitikerna och detta är beklagligt.


    Kan förresten påpeka att DN-artikeln innehåller en del felaktigheter. Brandmyndigheterna gjorde en oanmäld inspektion i lördags och godkände att 150 pers fick vistas där. Det har byggts en extra brandtrappa och mängden brandläckare och brandvarnare har utökats kraftigt de senaste två månaderna.

    Elen har köpts av en granne med en separat elmätare.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  8. @Fredrik: Tack för ditt sansade inlägg. Det är första gången som jag får något som är så sansat från någon av er på direkt förfrågan. Som jag tidigare skrivit har jag varje gång jag tidigare kontaktat er aktionsgrupp (dock ej dig) fått anklagelser tillbaka, varför jag dragit mig för att engagera mig hos er.

    Tilläggas bör att jag kontaktade badhusföreningen i ett väldigt tidigt skede och erbjöd en dialog mellan dem och oss i Centerpartiet i Hägersten-Skärholmen, men att ingen av dem någonsin hörde av sig tillbaka. Detta var nog för minst två år sedan (jag minns inte exakt).

    Jag har använt en del kontakter och dragit i en del trådar på eget håll, men inte velat vara en del av den vänsterinriktade aktionsgruppen. Jag anser att badhuset har behandlats styvmoderligt genom alla år, oavsett politiskt styrning i stadshuset. Det är lätt för den rödgröna koalitionen att nu göra det populistiska, men var var de varje september sedan 1988 när inspektionerna skulle skett?

    Men - återigen - tack för ditt sansade svar. Hade jag fått sådana från början hade det varit lättare att engagera sig i kampanjen. Vi vill nog ändå nå samma resultat.

    SvaraRadera
  9. @ Stina

    Det blockpolitiska spelet har problem åt olika håll. Dels att oppositionen friskt hoppar på alla tåg som leder till kritik mot alliansen (trots att de själva inte kommer agera i framtida regimskiften). Men också att alliansens olika parter håller varandra om ryggen i vått och torrt.

    Jag har haft kontakt med personer i folkpartiet, centern och moderaterna som tycker att idrottsnämndens beslut är helt galet. Men som samtidigt känner bakbundna i kravet av att hålla madeleine sjöstedt om ryggen och backa upp alliansenskolegors beslut.

    Medeleines närmaste anställda är djupt rotade liberaler som nu verkar lagt sin politiska övertygelse på hyllan för att rädda anställning, politisk karriär och skydda sina närmaste.

    Kudos till dig som vågar ta politisk ställning!

    SvaraRadera
  10. @ Redundans: Tack! Men jag vill också tillägga: Jag förstår dem...

    SvaraRadera
  11. Du förstår att de är karriärister och inte vill lyssna på de som faktiskt tillsatt dem?

    SvaraRadera
  12. @ Stina

    Jag förstår dem också. Men genom det förstår jag också fullt ut varför aktionsgruppen och många boende i aspudden klandrar alliansen generellt för den kultur och idrotts-politik som förs i Stockholm.

    Att se hur Medeleine skryter om hur hon är med och kastar 80 miljoner på lyxhissar till globen, driver igenom ombyggnationer av stadsbiblioteket trots protester, öser in pengar på nya sportarenor samtidigt som hon inte ens är villig att diskutera omkostnader på 8 miljoner till ett för många viktigt badhus upprör många. Att se hur ditt parti tillsammans med KD och M sitter tyst och t.o.m. tystar sina medlemmar upprör såklart även ytterligare.

    SvaraRadera
  13. Min känsla är att många upplever aktionsgruppen som utpräglat vänsterinriktad och därför har "skrämt bort" en hel del människor som egentligen bryr sig om badet. Säkert är majoriteten av de boende i Aspudden rödgröna i sin politiska hållning, men engagemanget i badet upplever jag helt opolitiskt.

    Att gå till personangrepp, som du säger, är aldrig OK, men inte heller att fara med osanning. Det är väldigt tråkigt att det gått prestige i ärendet, att det blivit en blockpolitisk låsning. Badet har ett unikt kulturhistorikt värde. Små bassänger med varmt vatten kan säkert finnas eller byggas annorstädes, men ett så väl fungerande bad från 1919 är unikt. Och det lokala engagemang och idéerna som väckts av rivningshotet, sedermera beslutet, borde få medalj av de styrande, inte kväsas.
    /Bad-anka

    SvaraRadera
  14. Vad roligt att läsa ditt blogginlägg Stina, det har varit väldigt tyst från allianspartier frånsett CUFs uttalande till stöd för badet. Jag är en del av aktionsgruppen och har inte hört att du har hört av dig till oss. Jag skulle mer än gärna ha dig med!
    Klokt och bra skriver du om badets kulturhistoriska värde, tack för det.
    Vad gäller politiken så är rivningsbeslutet ett politiskt dito, och det ena blocket är för rivning och det andra mot. Det kanske är det som gör att man kan uppfatta aktionsgruppen som röd/gröna? Hur som helst, varmt välkommen som badvän!

    SvaraRadera
  15. Hej Stina!
    Tonie Herteby heter jag. Jag blir glad av att läsa din blogg.
    Jag är en av de småbarnsföräldrar som nu jobbar dygnet runt för att rädda Aspuddsbadet.

    Bakgrunden till mitt engagemang är att jag gick på badet med min nu 4-åriga dotter. Jag liksom alla andra aktiva småbarnsföräldrar, har nu kommit att ägna så mycket tid åt saken när vi har upptäckt en mängd oegentligheter i ärendet.
    Bla. att man åsidosatt lagen om offentlig upphandling.
    Och nu senast idag hur polis och tjänstemän ljuger rent ut i media.
    Båvner har idag sagt i media att man går in nu och river badet för att det är en brandfara.
    I Lördags Kl. 16:00 kom det en oanmäld brandinspektör till badet när vi hade stödfestival. Han var mycket nejd med vad han såg och godkände badet för 150 personer. Tidigare har endast 30-40 personer fått vistas i badhuset.
    Jag såg att Fredrik Lejonhuvud skrivit i din blogg och att du svarat honom.
    Strongt gjort av dej tycker jag. Du är den första jag möter innom alliansen som vågar tala i positiva ordalag om badhuset.

    Jag skulle vara dig evigt tacksam om du ville ta upp badfrågan med dina partivänner.
    Du har ju med egna ögon sett badet och hur polisinsatsen såg ut idag. Och du kanske lagt märke till att den såg helt annorlunda ut än vad polisen beskrivit i media.
    Vänligen
    Tonie Herteby.
    P.S. om du vill nå mig så skriv till
    herteby@hotmail.com eller ring gärna.

    SvaraRadera
  16. Hej Stina mfl!
    Jag är också engagerat mig i badhusets bevarande och har varit i kontakt med politiker i både stadsbyggnadsnämnden, idrottsnämnden, exploateringsnämnden och stadsdelsnämnden. Och min erfarenhet är att i alla av dessa instanser har oppositionen varit bemötande medan allianspartisterna inte har velat diskutera frågan. Det är helt och hållet politikerna som gjort att frågan blivit så politiserad och polariserad, för i grunden borde ju alla kunna stå bakom ett föreningsdrivet lokalt varmbadhus. Enda undantaget är CUF och till viss mån representanter från KD som i alla fall har velat lyssna. Annars har alliansenspartisterna agerat lika slutet som Aspuddsbadet är idag efter stormningen.
    På varje stormöte har vi diskuterat detta, den viktigaste frågan: hur ska vi hitta en allianspolitiker som vill lyssna på oss och bryta denna polarisering. Jag blir därför väldigt glad att läsa Redundans inlägg om att det finns personer inom både fp, m och c! Kan man få namn på dessa? Kan du uppmuntra dem att träda fram eller ta kontakt?
    Sanna Volny

    SvaraRadera
  17. Bra skrivet Stina! Heja dig, du modiga centerkvinna som vågar dig utanför den "enade" alliansen som kräver badets rivning. Har du haft kontakt med Madeleine Sjöstedt?
    Vänligen Marianne

    SvaraRadera
  18. Tack för alla era kommentarer. Jag ber om ursäkt för att svar har dröjt, men jag har varit utomlands några dagar.

    Av olika skäl kan jag inte riktigt tala om vilka jag har pratat med och om vad, men jag gör vad jag kan, utifrån den position jag befinner mig i.

    Jag har dock inte för avsikt att engagera mig i aktionsgruppen. Det känns inte rätt.

    En sak som jag dock hade önskat (och som jag tror hade gjort det hela enklare från början) är att jag vetat att engagemanget för att bevara badet också hade funnits när det gäller och gällde att driva badet. Under de år jag bott i Aspudden och som badet varit öppet har jag upplevt att aktiviteterna där har fört en ganska tynande tillvaro. Det hade varit roligt om det sett annorlunda ut och jag har en känsla av att det också hade inneburit en större chans för badet idag.

    SvaraRadera
  19. Hej Stina!
    Jag förstår med dig! Jag har själv varit badgäst på badet på den tiden det var ett ganska trött gäng som drev det och som förälder på Flygande mattan kunde jag med växande irritation också se hur putsen lossnade från ytterväggen (det såg faktiskt värre ut för tio år sedan än det gör idag). Men tills för något år sedan visste jag inte att badhusföreningen i flera år försökt få tillstånd en dialog med idrottsnämnden och staden kring upprustning. De har både erbjudit sig att ta över badet i befintligt skick och själva hitta sponsorer till renovering eller låta fastighetsägaren, staden, stå för upprustning och sedan betala av det på hyra. De har lämnat in ritningar, affärsplaner, kalkyler och avsiktsförklaringar. Att badhuset till det yttre är i dåligt skick är fastighetsägaren skuld till och enligt kontraktet även skyldig att åtgärda, vilket man inte gjort. Istället har man på alla möjliga sätt förhalat och motverkat en lösning.

    Det slog mig inte heller att jag själv kunde engagera mig i badets fortlevnad. När jag gick på mitt första stormöte på Aspuddsbadet märkte jag vilken fantastisk kraft som finns här och är väldigt stolt över mina härliga grannar. Även om det är i den allra sista skälvande minuten och jag önskar att jag själv hade engagerat mig tidigare känns det som att med den organisationsförmåga, fantasi, uthållighet, kunskaper och energi som flödat de senaste månaderna så är det klart att vi tillsammans skulle kunna hitta lösningar. Kampen för Aspuddsbadets bevarande handlar inte för min del om vad som varit utan hur det skulle kunna vara, utan att det egentligen kostar särskilt mycket skattepengar. Om Aspuddsbadet försvinner kommer det garanterat inte att satsas på nya badhus eller andra ickekommersiella mötesplatser i området, oavsett vem som sitter i stadshuset. Särskilt inte med skenande tomtpriser och en stadsplanering där man tror att det blir en levande stad av sig själv bara för att man bygger bostäder. Och alla dessa människor som samlats kring badet och är beredda att lägga ner så mycket tid och kraft på att förbättra sin närmiljö kommer att skingras. Därför känns det väldigt viktigt att rädda Aspuddsbadet, inte minst då det finns så mycket lokalt engagemang från människor i olika åldrar och med olika yrken och politisk uppfattning.

    Även om det inte är enbart Madeleine Sjöstedt och hennes allianskollegor som bär skulden för badhusets tillstånd så är det de som nu är ansvariga för rivningsbeslutet och bara de som kan ändra på det. Det är Madeleine Sjöstedt som offentliggjorde rivningsbeslutet på sin blogg i ett skede när badhusföreningen trodde att det pågick en dialog och som sedan vägrade svara på frågor kring detta, vare sig från journalister eller medborgare. Det är denna ovilja till dialog som har drivit fram en växande frustration, en ockupation som sista desperata åtgärd för att hindra en rivning medan den juridiska och politiska processen ännu pågår och en kampanj som riktar sig mot en enskild politiker. Även om tjänstemännen på idrottsförvaltningen har en mycket tydlig agenda att få bort Aspuddsbadet är man som ansvarig politiker skyldig att skaffa sig en egen uppfattning och åtminstone lyssna på sina medborgare.

    Sanna

    SvaraRadera
  20. Bra skrivet Stina, håller med dig till 99%. Den sista procenten får vi kanske diskutera över en fika någon gång.

    SvaraRadera
  21. Hej Stina

    Nu kämpar vi vidare med badhusfrågan. Våra gamla som badade och underhöll sin kondition på Aspuddsbadet, är knäckta nu. Skolbarnen kan inte längre simträna på hemmabadet. Barnfamiljerna kan inte ta med sina barn på en simtur på sitt älsklingsbad. Nu måste hela familjerna resa med bil eller kommunalt, till ett bad i en annan stadsdel. Så oöndigt!

    Så många besvikna människor vi har i stadsdelen Hägersten nu. Så många med ett stort politikerförakt vi fått här. Så många röster Alliansen slarvat bort på prestigefrågan Aspuddsbadet. Till vilken nytta eller glädje för människorna här i Hägersten? Eller för Alliansen?

    Nu vill vi att Alliansen går oss till mötes och inser vikten av lättillgängligheten till kultur, mötesplatser och bad/simskola för barnen och övriga boende, samt alla nyinflyttade till vår stadsdel Hägersten. Våra äldre och barnens föräldrar behöver också lite vardagslyx. Kan man tänka sig något finare och nyttigare för en stadsdel än ett bad och kulturhus? Här finns en enorm vilja och kämparglöd till föfogande.
    Midsommarkransens nedlagda brandstation kommer att bli ett perfekt kultur och motionsområde, om bara Alliansen vill det.
    Vi vet hur vi vill ha det här och det lär synas på valresultatet.

    Hoppas på en positiv framtid nu för alla. Även för oss boende i Hägersten.

    SvaraRadera