söndag 1 november 2009

Astrid var alla människors vän

För ett tag sedan skändade Sverigedemokraterna Astrid Lindgrens minne genom att jämföra hennes berättelse om Bröderna Lejonhjärta med sitt eget främlingsfientliga propaganderande i Sverige. Det var skamligt.

Nu har Margareta Strömstedt, nära vän med Astrid, låtit publicera en hittills okänd text, som tydligt visar hur fel Sverigedemokraterna har.

Jag tror Astrid gärna skulle velat ta Jimmi Åkesson i örat och sagt: "Nu får du sluta tramsa!".

8 kommentarer:

  1. Då skall jag be att få vidarebefordra en länk till Sveries Radio om 'kärlekens och fredens religion' som Åkesson kritiserade.
    http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3207331
    Undrar vad Astrid skulle sagt till Mohamed Omar...

    SvaraRadera
  2. Det är synd att debatten är så enkelspårig och att SD utmålas som det onda. Tyvärr så är det ju inte politiskt korrekt att ens diskutera invandrare och integrationspolitik i Sverige. Bara det är extremt ruttet. Jag som skattebetalare har rätt att ifrågasätta hur mina pengar används och har även som medborgare rätt att ifrågasätta hur det daltas med rötägg från utlandet (våldtäktsmän, mördare, rånare osv).

    Jag undrar vad Astrid skulle ha tyckt om att islams slöjtvång, hedersmord och andra religiösa påhitt som nu även spridit till Sverige. Islam är knappast en human religion med tanke på hur mycket våld och elände som utförs i dess namn. Fundera bara på hur det ser ut i länder där denna religion är dominerande. Att det skulle vara fredens religion är bland det dummaste jag hört. Dags att öppna ögonen?

    /Magnus

    SvaraRadera
  3. @Magnus: Om du hade bemödat dig med att ta reda på vem jag är och vad jag står för, så hade du också konstaterat att jag arbetat mycket med hedersfrågan.

    Jag tycker inte det ska daltas med brottslingar, oavsett deras härkomst.

    Mitt parti duckar inte för att konstatera att Sverige har misslyckats med integrationen. Det betyder dock inte att invandrare är onda människor. Det betyder att det svenska systemet för att ta vara på den kraft som nya svenska innebär är åt skogen.

    SvaraRadera
  4. @Stina: Jag ser det som en självklarhet att hedersvåld och hedersmord motarbetas. Något annat vore befängt. Frågan är om tillräckligt görs i dagsläget. Mitt intryck är att kulturella och religiösa brott fått för stort svängrum i Sverige och att det varit fritt fram för alternativ lagstiftning. Ja, vi pratar om brott mot svensk lag och jag kan inte se en religion eller annan kultur som en ursäkt eller rättfärdigande. ALLA i Sverige ska följa svensk lag. Punkt slut. Inga ska undantas.

    Islam gör en, i mina ögon, väldig skillnad på män och kvinnor. Män (och POJKAR) är automatiskt familjens överhuvuden och har mer att säga till om medan kvinnorna i många fall tvingas/"rekommenderas" bära slöja och får t.ex. inte bada utan heltäckande kläder på kommunala badhus för deras män. Att tillåta dumheter som detta tar vår kamp för jämställdhet många steg tillbaka i utvecklingen. Att göra skillnad på kvinnor och män på detta sätt är oacceptabelt.

    En muslimsk kvinna som inleder ett förhållande med "fel" man (religion eller etnecitet) kan i värsta fall mördas medan män som begår våldtäkter... Ja, vad gör deras familj med dessa? Jag har då aldrig hört talas om hedersmord på en man som begått en våldtäkt. Ska man tolka det som att det är värre om en kvinna blir kär i "fel" man än att en man våldtar och misshandlar? Jag vet att jag provocerar med detta resonemang men det är det intryck jag har fått genom mediarapporteringen.

    Jag påstod aldrig att invandrare i gemen skulle vara onda. De allra flesta är utomordentliga medborgare som berikar det svenska samhället på olika sätt. Att påstå något annat vore ren rasism. Däremot så tror jag att många muslimska män har svårt att anpassa sig till västerländska värderingar, skyldigheter och rättigheter. Ja, jag skrev MÅNGA, inte ALLA och vill inte bli kallad rasist för det är jag inte.

    Tyvärr så är ämnet så infekterat pga vänsterflum som tror att tabu gynnar invandrarna. Det är ungefär lika effektivt som att lägga locket på en kokande gryta och låtsas om som ingenting. Till slut kokar det över och kanske är det därför SD skördar så stora framgångar som de gör? Många är trötta på allt hyschpysch kring integration och invandring och jag minns bara hur det gick för Folkpartiet när de föreslog krav på att lära sig svenska. Syftet var att skapa goda förutsättningar för invandrare att komma in i det svenska samhället och kunna försörja sig själva. Istället vinklades detta till något rasistiskt av vissa grupper.

    Förhoppningsvis så behövs inte SD i framtiden MEN de etablerade partierna MÅSTE sluta ignorera invandringsfrågan och inse att en stor del av landets invånare är missnöjda med dagens läge. Jag tycker att det är bra att SD finns till då de tvingar fram en debatt som ingen annan vill/vågar ta.

    Jag vill inte behöva rösta på SD för att få fram hårdare tag och en mer human integrationspoitik. Ja, hårdare tag mot rötäggen bör resultera i att fördomarna minskar för den resterande delen (de allra flesta) som sköter sig. Det anser jag som humant för alla!

    Tack för ordet! :)

    /Magnus

    SvaraRadera
  5. @Magnus. Återigen. Om du hade bemödat dig med att ta reda på vem jag är och vad jag har gjort, så hade du vetat var jag står i frågan om hedersförtryck och -våld. Då hade du vetat att det numera finns ett krav på ett samordnat hedershus i Sverige i Centerpartiets stämmobeslut från i maj, på initiativ av mig. Och om du hade bemödat dig med att läsa annat som jag skrivit på min blogg, så hade du sett när jag skrev "svensk lag gäller i Sverige".

    Du blandar ihop islam med hederskultur. Hederskulturen finns hos andra folkslag än dem som tillhör de islamiska tron. Men ja, den finns hos många muslimer, därmed inte sagt alla. Och därmed inte sagt att den har så mycket med religionen att göra, som med kulturen.

    Du säger att du inte känner till någon man som blivit mördad i hederns namn. Jag vet inte om du menar någon man i största allmänhet eller en man som våldtagit. Om det är det förra vill jag ge dig exemplet Abbas.

    Jag tror inte att det är språkkravet som gör människor mer integrerade. Jag tror på kunskap i rättigheter, skyldigheter och möjligheter med att leva i Sverige. Och jag tror på att samhället inte ska tvinga människor att segregeras i olika områden. Vi vet att det är segregationen i sig, inte härkomsten, som är orsaken till att invandrare är överrepresenterade i svensk brottsstatistik. Det är ju så att även etniska svenskar som bor i segregerade områden är överrepresenterade. Och vi vet ju att det är finländare, inte muslimer, som har den största överrepresentationen. Det gör inte finländare i gemen till ett sämre folk.

    Jag tror inte det finns ett enda riksdagsparti som ignorerar integrationsproblemet, åtminstone inte i Alliansen. Men vi kanske inte skriker om det varje dag, även om vi agerar hela tiden. Frågan är svår. Efter många år av segregation och bidragsberoende tar det tid att få ut människors inneboende kraft.

    Detta har dock ingenting med det Astrid Lindgren skrev att göra.

    SvaraRadera
  6. STINA!
    Jo det gör jag men då är det också en levande människa/or som står på scen .
    Jag tror du vet vad jag menar .

    SvaraRadera
  7. Glöm tramsandet om 11/9. Den officiella rapporten är korrekt, vilket har visats i diskussion på Newsmill.

    SANNINGEN OM ORGANSKANDALEN!

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  8. Och texten från Astrid bekräftar åter igen att SD har rätt.

    SD är det enda partiet som står emot dagens nazism, dvs islam. Alla andra partier gullar med folk som vill införa sharialagar i Sverige (quislingar).

    SD är det enda parti som är pro-israel och som går i samma protesttåg som judar. Medans de andra quisling-partierna går i samma tåg som radikala islamister och Hamas som existerar just för att utplåna staten israel.

    Självklart SD 2010! Partiet som står upp emot den religiöst motiverade fascismen.

    SvaraRadera