måndag 16 november 2009

Berlin - kontrastrikt mästerverk

När jag var i Berlin förra gången, för 14 år sedan, var staden fortfarande delad. Ja, inte bokstavligen, för muren var borta och Tyskland var ett enat land. Men spåren av delningen var påtagliga och mitt i staden fanns fortfarande stora ytor som i stort sett bara var grushögar, resterna av ingenmansland där vakttornen en gång stod.

När jag kom tillbaka till staden den här helgen märkte jag att det nu är helt annorlunda. Berlinarna har tagit makten över staden och sett till att skapa fantastiska byggnader till en stad som tydligt visar framåtanda och samtidigt har stor respekt för sin historia. Vid den så symboliskt värdefulla Brandenburger Tor, som under DDR-tiden stod precis intill muren på östra sidan och därmed var förbjuden mark för alla, var det 1995 slättland. Nu är den gamla stadsporten omgärdad av nya byggnader, moderna, men samtidigt väl i klang med den äldre byggnaden. På östra sidan har det skapats ett torg, där stämningen är stillsam och ändå dynamisk. I två av byggnaderna runt torget finns franska och amerikanska ambassaden. Inte långt därifrån finns ambassaderna för de två övriga allierade länderna, Storbritannien och Ryssland.

Under min resa hade jag inte tid att studera Potsdamer Platz ingående, utan passerade bara förbi i taxi. Platsen var före kriget en av de mest trafikintensiva platserna i Europa, men blev med tiden ett öde gränslandskap mellan väst och öst. Trots att jag inte såg så mycket inser jag att det som nu skapats på Potsdamer Platz inte bara är betydelsefullt för att det genom sin affärsverksamhet och sitt kulturella utbud genererar inkomster till företag och till Tyskland. Det är också betydelsefullt i den tyska själen, en tydlig markering på det nya enade Tyskland. Tilläggas kan göras att byggnaderna på Potsdamer Platz är riktigt läckra.

Kontentan av mina intryck är att Berlin är en fantastisk stad, där berlinarna är måna om att både bevara det gamla och att utveckla sin stad. Och tro mig, det funkar! Därför bör inte vi i Stockholm vara rädda för att förtäta, bygga på höjden och utveckla. Det skulle bara göra Stockholm ännu mer vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar