onsdag 18 november 2009

Rösta nej till ojämställd kommission!

Jag har inte mycket till övers för Vänsterpartiet och kanske ännu mindre för deras Europaparlamentariker Eva-Britt Svensson efter att ha sett henne agera under valrörelsen. Men nu är jag helt överens med henne.

Självklart ska en kommission som representerar en världsdel där majoriteten av befolkningen är kvinnor ha fler än 4 kvinnliga ledamöter av 27 möjliga. Det är inget annat än ett totalt misslyckande när det ser ut som det gör. Sverige är ett av de få länder som bidrar med en kvinna, den ytterst kompetenta Cecilia Malmström, tillika en liberal, vilket är mycket glädjande.

Jag hoppas nu att Centerpartiets Europaparlamentariker, Lena Ek, tillsammans med resten av Alde-gruppen väljer att rösta nej de också.

Jag fick idag också veta att Ungerns regering består enbart av män. Inte en enda kvinna i den ungerska regeringen. Hur sjukt är inte det?

4 kommentarer:

  1. Och jag som trodde at jämställdhet handlade om att bli vald baserat på kompetens och inte vilken kön man har. Jösses så fel jag har haft.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Tror du inte att det finns kvinnors kompetens är lika stor som män? För det tror jag och med den övertygelsen tror jag också på jämställdhet.

    SvaraRadera
  3. Problemet ät att okompetenta män väljes även om det finns kompetenta kvinnor. Får att en kompetent kvinna skulle åtminstone få chans att använda sin kompetens behövs det kvoteringen ...

    SvaraRadera
  4. Bra Stina.

    Alex har också en bra ingång och vi borde kanske ställa oss frågan oss varför man kvoterar in män.

    Urvalet är ju rimligtvis ca. 50/50 och ur detta perspektiv så borde vi minska inkvoteringen av män...

    SvaraRadera