fredag 17 juli 2009

Präster ska inte kunna neka homosexuella

Präster ska inte kunna neka att via homosexuella par. Det skriver idag Helen Törnqvist, kandidat till kyrkomötet, på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt.

Helen skriver:
"Som kandidat till kyrkomötet för Centerpartiet anser jag att präster ska få ansöka om vigselrätt inom Svenska Kyrkan. Vigselbehörigheten ska då innebära att en präst förbinder sig till att viga såväl samkönade som olikkönade par."

Vi har en könsneutral äktenskapslagstiftning i Sverige. Det ska självklart innebära allas lika rätt att gifta sig i den form de själva väljer. För mig, som medlem i Svenska Kyrkan, ser jag det som oacceptabelt att företrädare kyrkan kan neka mina vänner att gifta sig. Det stämmer inte alls överens med min tanke om en öppen och tolerant kyrka.

Helen skriver också:
"Att ägna sig åt diskriminering inom en demokratisk organisation är för mig otänkbart. En rasistisk lärare skulle aldrig kunna välja bort att undervisa en viss grupp barn. Rasismen får finnas i tanken och i det privata, men ska synas i varken ord eller handlingar inom ämbetet. På samma sätt kan vi inte vända oss mot vilket kön medarbetare har, då det är könsdiskriminering. Men i skyddet av Guds namn ska aldrig diskriminering få förekomma."

Helen har helt rätt. Och hon är självklart en god kandidat till kyrkomötet!

1 kommentar:

  1. Vi har sett att du skriver om samhälls- och livsåskådningsfrågor.
    Den 20 september är det kyrkoval i Svenska kyrkan.
    5, 6 miljoner medlemmar är röstberättigade.
    Får vi förse dig med aktuell information om kyrkovalet och om Svenska kyrkan?
    Hör då av dig till kyrkoval@svenskakyrkan.se. Skriv Bloggare i ämnesfältet.
    Hälsningar från Svenska kyrkans valkansli i Uppsala.

    SvaraRadera