måndag 6 juli 2009

Om hur jag skällde ut Ulf Adelsohn

Ett av de mest dramatiska mötena under Almedalsveckan var för mig det med Ulf Adelsohn. Den före detta landshövdingen, partiledaren, borgarrådet, är numera ordförande för SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare.

SHR ordnade, som många andra, en seminariedag om besöksnäringen. Min kompis Catrin skulle sitta i en panel med Mats Hulth (SHR), Ella Niia (HRF) och Tomas Eneroth (S, riksdagsledamot). En centerpartist mot tre gamla sossar alltså. Catrin skötte sig alldeles förträffligt mot dessa antagonister. Men varje gång hon öppnade munnen började Adelsohnm, som satt längst fram i publiken, skratta på ett, som det uppfattades, hånfullt sätt och samtidigt prata med sin bänkkamrat. Det hördes och störde. Härskartekniker, brukar det kallas.

Catrin blev märkbart störd och jag urförbannad. Så efter paneldebatten stolpade jag fram till Adelsohn och sa vad jag tyckte och tänkte. Han är nog inte direkt van vid att vilt främmande centerkvinnor ryter åt honon och han blev märkbart paff. Uppenbart hade han inte en aning om hur hans agerande uppfattades och bad mig faktiskt genast om ursäkt. Han tackade mig också för att jag rutit, innan han travade fram till Catrin och bad om ursäkt till henne med.

Efteråt stod vi kvar en stund och samtalade och Adelsohn var mycket artig och belevad. Men det ska dröja länge innan han glömmer den ilskna centerkvinnan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar